Zobrazit kategorie 
FILTRY
Filtry
CENA
Předpokládaná lhůta dodání:
Značka
Provedení
Objem (l)
Hledat

Provozní kapaliny

Třídit podle:
seřadit
filtrovat
1  2    
149,00 Kč / ks
409,00 Kč / ks
79,00 Kč / ks 109,00 Kč / ks
Akce
29,00 Kč / ks
59,00 Kč / ks
79,00 Kč / ks
1  2    

Provozní kapaliny

Práci vašeho auta zajišťuje motor s integrovanými systémy. Jejich provoz závisí především na zajištění vhodného druhu a hladiny provozních kapalin. Každý řidič by měl jejích úroveň pravidelně kontrolovat a v případě potřeby doplňovat. Pro správný provoz vozidla, zejména po koupi ojetého vozu, je velmi důležité pamatovat na provozní kapaliny a pravidelně je měnit dle doporučení výrobce.

Provozní kapaliny automobilů - druhy provozních kapalin

Každý uživatel vozidla by měl mít již při žádosti o řidičské oprávnění základní znalosti o tom, co se nachází pod kapotou vozu a jaké kapaliny jsou potřeba pro správný chod jak motoru, tak všech jeho součástí. V některých případech může pravidelná kontrola dokonce zachránit auto i před vážnou poruchou.

Motorové oleje

Nejdůležitější prvkem v autě je motorový olej. Jeho úkolem je udržovat přiměřenou úroveň mazání všech pohyblivých částí uvnitř motoru. Snižuje třecí síly a je nositelem tepla vznikajícího při chodu motoru. Automobilový olej odvádí teplo, které ochlazuje motor a zabraňuje tak jeho příliš rychlému opotřebení. Tato kapalina také absorbuje různé nečistoty. Existují minerální, polosyntetické a syntetické oleje. Pro své vozidlo byste si měli vybrat produkt doporučený výrobcem, a pokud umožňuje výběr, je nejlepší zvolit syntetický olej, který bude dobře fungovat jak v zimě při nízkých teplotách, tak v létě. Motorové oleje se musí měnit společně s olejovým filtrem. Hladinu oleje je potřeba kontrolovat.

Převodový olej – olej do převodovky

Mezi spotřebními materiály používanými v automobilech je také olej do převodovky. Tyto typy olejů se nazývají převodové oleje a používají se v každé manuální převodovce. Převodový olej, ať už v převodovce, diferenciálech nebo v tuhé nápravě, což je zadní náprava, maže pracovní části, chrání před korozí, chladí, přenáší točivý moment. Automobily s pohonem 4x4 mohou mít dokonce 2 nebo 3 diferenciály. U aut s pohonem zadních kol a 4x4 by se měl měnit každých 40 - 50 tisíc. km najetých kilometrů. U vozů s pohonem předních kol každých 10 let. Zvýšený odpor při provozu pohonu způsobuje zrychlené opotřebení mechanismů a hlasitý chod. Převodový olej v automatické převodovce stárne stejně jako motorový olej, i když o něco pomaleji, protože převodový olej nepřichází do přímého kontaktu s palivem. Pozdní výměna této kapaliny v automatické převodovce může tento drahý mechanismus poškodit. Oleje a tuky by měly být vybírány v souladu s doporučeními výrobce automobilu.

Chladicí kapalina

Chladicí kapalina, která funguje v chladicím systému, je po motorovém oleji druhou nejdůležitější kapalinou pro automobil. Zodpovídá za chlazení motoru a udržování správné provozní teploty, sbírá přebytečné teplo z motoru. Pokud je teplota chladicí kapaliny příliš vysoká, může se na palubní desce rozsvítit příslušná kontrolka. Výměna chladicí kapaliny je stanovena výrobcem. Pokud automobilka tyto údaje neuvádí, je nejlepší je měnit každých pět let nebo každých 120 tisíc. Km najetých kilometrů. Po této době ztrácí chladicí kapalina své antikorozní vlastnosti. Účelem této kapaliny je chladit baterie v horkých dnech a zahřívat je při převládajících nižších teplotách. Nejlepší je vybrat speciální chladicí kapalinu s vhodným chemickým složením a vhodnou úrovní koagulace.

Brzdová kapalina pro brzdový systém

Dobře fungující brzdy jsou nezbytné pro zajištění bezpečnosti řidiče v autě. Za jejich správnou funkci jsou zodpovědné brzdové kapaliny. Do nádržky brzdové kapaliny by se neměla dostat žádná vlhkost, což by snižovalo brzdný výkon. Mezi vlastnosti tohoto prostředku patří hygroskopičnost, což znamená, že brzdová kapalina bohužel absorbuje vlhkost z okolí, což je vidět na tom, že se snižuje brzdný výkon brzdové kapaliny. Nahromaděná voda se začne odpařovat a tvoří se puchýře – brzdový systém se tak stává vzduchotěsným. Jak vidíte, je velmi důležité tuto kapalinu pravidelně měnit. Automobilky doporučují měnit kapalinu každých 60 tis. km nebo po 2 letech.

Kapalina do posilovače řízení

Kapalina posilovače řízení je nezbytná v hydraulických systémech. V systému elektrického posilovače řízení na to nemusíte pamatovat. Věnujte pozornost tomu, zda nedošlo ke kontaminaci. Univerzální kapalina by se měla měnit každé 2 nebo 3 roky. V případě použití koncentrátu je výrobcem doporučený interval výměny každých 5 nebo 7 let. V případě použití koncentrátu je třeba každoročně kontrolovat bod varu a bod tuhnutí kapaliny a v případě potřeby koncentrát přidat. Jeho hladina ve voze by se měla pohybovat mezi minimální a maximální hladinou. Kapalina posilovače řízení se také používá v automatických převodovkách s měničem točivého momentu. Konkrétní specifikaci kapaliny a její vlastnosti výrobce udává v návodu k obsluze auta. 

Kapalina do ostřikovače čelního skla

Kapaliny do ostřikovačů jsou nezbytné zejména v zimě kvůli velkému množství rozbředlého sněhu na ulici, který končí na čelním skle. Je důležité používat pouze zimní kapalinu do ostřikovačů, která v zimě nezamrzá. Pokud do podzimu používáte letní tekutinu nebo obyčejnou vodu, musíte použít vhodnou zimní tekutinu, odolnou mrazu. Její absence způsobuje horší viditelnost za jízdy, riziko pokuty za nedostatek kapaliny v nádrži, poškrábání skla, roztržení nádrže a poškození trysky v případě použití nevhodného prostředku pro dané roční období.

Chladivo pro klimatizační systém

Další kapalinou v autě je chladicí kapalina používaná v klimatizaci. Kapalina je nezbytná pro správnou funkci tohoto systému. Pokud hladina chladiva klesne, klimatizace výrazně sníží účinnost.

Nezapomeňte pravidelně měnit a kontrolovat hladiny všech kapalin pro správnou funkci systémů vašeho vozidla.