Jak se připravit na stěhování?
Stěhování je pro mnoho lidí stresující a nepříjemnou etapou života, ale změna bydliště nám otevírá nové možnosti a se správným plánem se dá i takto zatěžující činnost bez větších problémů zvládnout. Důležité bude uspořádat si věci, pořádně je zabalit a přesunout z jednoho bytu do druhého. Můžeme to udělat tak, že se vyhneme nadměrnému stresu a chaosu. Ale co potřebujeme vědět? Určitě jde o to, jak se na takový přesun připravit.
V článku níže si představíme, jak vypadá plánování stěhování, a to jak z hlediska přepravy nábytku, tak stěhování i těch nejmenších věcí. Jak věci připravit? Co sbalit a co vyhodit nebo nechat? Do čeho vlastně jednotlivé prvky zabalit a jaký je nejlepší způsob dopravy? Rozhodně se podívejte!

V tomto článku:
1. Příprava na stěhování – Dobře organizované stěhování je plánované stěhování
2. Jak postupovat při balení věcí? Segregace věcí jako první fáze stěhování
3. Kartonové krabice a další obalové materiály – do čeho zabalit věci?
4. Čím začít s balením? Jak zabalit věci?
5. Profesionální stěhovací společnost nebo vlastní doprava? Jak se připravit na stěhování?
6. Jak zorganizovat komplexní stěhování na nové místo? Na co nezapomenout v den odjezdu?
Příprava na stěhování – Dobře organizované stěhování je plánované stěhování
Než se pustíme do balení věcí a demontáže nábytku, musíme si celou akci řádně naplánovat. Dobrý plán nám pomůže vyhnout se stresu během stěhování, stejně jako urychlí všechny činnosti a zminimalizuje chaos. Co by mělo být součástí plánu? Rozhodně termín a den, kdy se budeme stěhovat. To je rozhodně nejdůležitější bod celého předsevzetí. Stanovme si také priority a úkoly v plánu a označme si další aktivity, které musíme u příležitosti stěhování podniknout.
Čím více času si dáme na přestěhování, tím lépe. Systematické balení vždy funguje lépe než balení věcí do kartonu pár hodin před odjezdem. Zamysleme se také nad rozpočtem. Stěhování s sebou nese náklady, takže na ně musíme být připraveni. Jaké poplatky nás čekají? Určitě to budou náklady na převoz nábytku a dalších věcí. Můžeme si vybrat stěhovací firmu nebo něco zorganizovat sami. Kromě toho budeme muset zakoupit krabice na stěhování a další obalový materiál.
Sepišme si seznam věcí, které si musíme zabalit, a úkolů, které musíme provést. Je dobré si je rozdělit do vhodných etap, abysme to nemuseli vše řešit za jeden den. Je vhodné začít třídit věci na stěhování minimálně měsíc před konečným datem odjezdu a balit minimálně týden předem. Tyto lhůty můžeme samozřejmě prodloužit, pokud to považujeme za vhodné.

Jak postupovat při balení věcí? Segregace věcí jako první fáze stěhování
Stěhování nábytku je jedna věc, ale příprava na převoz choulostivých a drobných předmětů vyžaduje trochu jiný přístup. Stěhování, což je zajímavé, je také skvělá příležitost, jak konečně uklidit nepotřebné věci a roztřídit věci, které máme. Můžeme se zbavit nepotřebných předmětů, což usnadní stěhování.
Pojďme si vše seřadit do tří kategorií. Do první kategorie půjde to, co si chceme ponechat a co budeme ještě potřebovat. Zabalme tyto předměty pečlivě do krabic. Křehké předměty bychom měli dodatečně chránit papírem a bublinkovou fólií. Druhou kategorií jsou věci, které jsou stále v dobrém stavu, ale už je nepoužíváme. Můžeme tak napřiklad darovat knihy do knihovny nebo starožitnictví, kuchyňské spotřebiče na charitu. Zeptejme se také rodiny a přátel, zda by někdo nepotřeboval věci, které my už nepotřebujeme. Třetí kategorií je vše, co je opotřebované, rozbité nebo prošlé. Vyhoďme tyto předměty. Zajistěme rovněž, aby kontrola věcí a jejich vyhazování bylo v souladu s tříděním odpadu.
Třídění věcí je dobrý způsob, jak uklidit byt a usnadnit si stěhování do nového domova. Méně zaplatíme i za služby stěhovací firmy a nový byt bude rychleji připravený na bydlení.

Kartonové krabice a další obalové materiály – do čeho zabalit věci?
Plán stěhování by měl obsahovat i to, jak a do čeho všechny věci zabalíme. Krabice na stěhování je dobré nakoupit ve větším množství, protože se do nich nejsnáze vejde velké množství menších předmětů a jsou také bezpečným a rychlým způsobem, jak je převézt. Vhod přijdou kartonové krabice různých velikostí. Můžete je zakoupit v našem obchodě nebo použít staré krabice od různých spotřebičů.
Díky obalovým materialům můžeme zabalit choulostivější předměty. Budou to především: lepicí pásky, bublinkové fólie, balicí papír a vakuové pytle. Fólie a papír jsou ideální pro balení křehkých předmětů, zejména skla a porcelánu. K balení oblečení využijeme vakuové pytle.
Fixy a štítky nám pomohou označit tašky, balíky a krabice pro stěhování. Příprava potřebných věcí předem usnadní přípravu na stěhování.

Čím začít s balením? Jak zabalit věci?
Balení je vlastně nejdůležitější součástí vašeho plánu stěhování. Přistupujme k tomu systematicky. Na začátek si sbalme věci, které denně nepotřebujeme, jako je sezónní oblečení, knihy nebo dekorace. Dobré je také zabalit věci z pokojů - pokoj po pokoji, abysme na nic nezapomněli. Začněme také méně často využívanými místnostmi, jako je sklep nebo půda.
Vyplatí se krabice dobře označit – usnadní nám to nalezení toho, co je pro nás při vybalování nejdůležitější. Křehké věci nezapomeňte dobře zabalit a také stojí za to popsat, že krabice obsahuje křehké věci.
Příprava soupisů ukolů a příprava věcí na balení jsou důležité, nenechávejme je na poslední chvíli. Připravme si věci s dostatečným předstihem, abychom na poslední chvíli ve stresu nic nebalili.
Příprava na přepravu nábytku může vyžadovat další práci. Některý nábytek lze rozebrat a převézt v demontu, ale některý vyžaduje přepravu jako celek – ty kusy nábytku nám budou jistě dělat největší potíže. Okraje nábytku je dobré zabezpečit proti poškození či oděru a zajistit dostatečně velkou dodávku na přepravu nábytku v případě velkého množství vybavení.

Profesionální stěhovací společnost nebo vlastní doprava? Jak se připravit na stěhování?
Bez vhodného dopravního prostředku se budeme stěhovat jen zřídka, proto je důležité se o prostorné auto či dodávku předem postarat. Dopravu můžeme zorganizovat sami nebo se také můžeme spolehnout na profesionální stěhovací služby.
Stěhovací firma bude ideální variantou, zejména pokud jde o přepravu rozměrného a těžkého nábytku. Díky profesionální stěhovací společnosti nám odpadnou starosti s vyzvednutím a převozem nábytku a často také s demontáží a montáží nábytku na místě. Tyto společnosti nabízeji doplňkové služby, jako je rozmístění nábytku na určené místo v bytě, zabalení elektroniky a domácích spotřebičů a jejich zpětná montáž v novém bytě. Určitě se podívejme na ceny místních stěhovacích společností, díky čemu si vybereme tu nejlepší nabídku pro nás.
Pokud máme méně věcí, vyplatí se zvážit zorganizovát vlastní dopravu. Jedná se o levnější, ale také časově a pracně náročnější variantu. Pokud nemáme velké auto, můžeme zvážit pronájem většího auta na dobu stěhování.

Jak zorganizovat komplexní stěhování na nové místo? Na co nezapomenout v den odjezdu?
Konečně nastal ten velký den stěhování? Zachovejme klid a pořádek. Pokud se stěhujeme s rodinou, je dobré určit jednu osobu, která bude koordinovat všechny úkony a dohlížet na práci stěhovací firmy.
Pravidelně kontrolujme, zda jsou všechny položky správně zabaleny. Nakonec zkontrolujme, zda jsme vzali vše. Pokud některý nábytek ponecháváme na místě, zkontrolujme také zásuvky a poličky, zda v nich nic nezůstalo.
Byt nebo dům, který opouštíme, bychom měli také dobře zabezpečit. Ujistěme se, že všechny okna jsou zavřene a pokud je to možné, vypněme vodu a elektřinu. To je důležité, zvláště když budou byt či dům po delší dobu prázdný. Nakonec se ujistěme, že jsou dveře zavřené. Pokud se budeme stěhovat z pronajatého bytu, měli bychom také informovat majitele o dokončení stěhování a předat klíče.
Při stěhování neustále koordinujme práci, kontrolujme krabice s věcmi a snažme se být v klidu